Follow me on Pinterest

woensdag 14 januari 2015

Gehaakte poef met patroon

Een nieuw jasje voor deze oorspronkelijk blauwe poef. Bovenop begonnen met een granny tot deze groot genoeg was en vervolgens rondom gehaakt met stokjes. Steeds een beetje passen en meten. De onderkant strak gespannen met een elastiek. Hieronder volgt het patroon




Patroon  'Poef' Granny Square



Advies: gebruik gemiddeld dik garen en haaknaald 5 of 5,5.

4 of 6 l en vorm een ring met een hv .

Toer 1
3 l (1e stk), 2 stk in ring, 2 l, (3 stk in ring, 2 l) 2 keer, 3 stk in ring, sluit met 1 hstk in bvk van l aan beg (telt als 2 l). Nu heb je 4 groepen van 3 stk, 4 l-lussen.

Toer 2
3 l (1e stk, 1 stk in dezelf l-lus, *voorkant verhoogd stk om elk stk to l-lus in hoek, (2 stk, 1 l, 2dstk waarbij je de naald van de voorkant naar de achterkant insteekt in de beginring tussen een groep stk, lus ophalen met een hoogte van een stk, 2dstk afmaken, 1 l, 2 stk in l-lus). Herhaal vanaf *  nog 3keer en eindig de derde keer eindig met een dstk in de hoek en sluit met een hv in bvk van l aan beg.

Toer 3
3 l (1e stk), 1 stk in dezelfde lus (om de halve vast van toer 2).* Achterkant verhoogd stk om elk stk tot de l-lus in hoek, (2 stk **, 2l, 2 stk) in l-lus, herh vanaf * nog 2 keer, dan van * tot** nog 1 keer, sluit met een hstk in bvk van l aan beg (telt als 2 l).

Toer 4
3 l (1e stk), 1 stk in dezelfde lus (om het hstk van toer3). *Stk boven elk stk tot de l-lus in hoek, (2 stk**, 1l, 4dstk waarbij je de naald aan de voorkant  insteekt om de steel van 2dstk van toer 2, zo krijg je een steek met de lengte van 2 toeren, 1 l, 2 stk in l-lus. Herhaal vanaf * nog 3 keer en eindig met een 4dstk in de hoek en sluit met een hv in de bvk van l aan beg.

Herhaal vervolgens vanaf toer 3 tot de gewenste  omvang. Het mooist is om te eindigen met toer 3 zonder te meerderen op de hoeken, dus alleen achterkant verhoogde stk in elke stk. Zo krijg je een verhoogde rand op de rand. Werk daana in het rond met alleen stk in elk stk.

Tijdens het haken van mijn granny werd het niet een mooi vierkant, pas door de granny goed strak te spannen werd het een gelijkmatig vierkant. Dus haak niet te strak en met een beetje rekbaar garen. Daarnaast is mijn ervaring is dat het reliëf effect bepaald kan worden door de draad en kleur waarmee gehaakt wordt. Ik heb het geprobeerd met garen op naald 8, maar ik vond het resultaat beduiden minder. Ook bleven de gaten  in de hoeken veel groter.  

Tot slot, ik schrijf zelden een patroon uit en werk het liefst met telpatronen dus kom je een foutje tegen of is iets onduidelijk dan hoor ik het graag!

Wat is een Voorkant verhoogd stokje:
Dit is een zgn reliëf stk om de steel van het stokje vanaf de voorkant ingestoken.

Wat is een Achterkant verhoogd stokje:
Dit is een zgn reliëf stk om de steel van het stokje vanaf de achterkant ingestoken, hierdoor komt de bovenkant van het stokje (het v-tje) bovenop te liggen en dit geeft structuur in het werk.


9 opmerkingen:

  1. super mooi gedaan, bedankt voor het delen. Ik heb ook nog een poef staan.
    Denk je dat je mij het begin kunt doorgeven ben nog niet zo heel handig in een granny haken

    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ik heb toevallig 2 dezelfde poefjes in het rood staan en wilde deze ook omhaken in grijs. Hoeveel garen heb jij oer poef gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ruim 5 bollen tweed gbereikt van zeeman veel suc6

      Verwijderen
    2. Ik dacht de tweed al te herkennen ;-)
      Heb zojuist royal in effen grijs gehaald bij de Zeeman en ga aan de slag.

      Verwijderen
  3. Super leuk dit patroon, ik ga deze zeker een keer maken. Dank voor het delen.

    Je maakt verder ook allemaal leuke dingen ;-) Ik ga je volgen. Als je t leuk vind neem ook eens een kijkje bij mij.
    madebyvon.blogspot.nl

    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kunt u me stap voor stap uitleggen hoe ik moet beginnen met het patroon,ik kom er niet uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Riekje
    Gelukkig heb ik je patroon van de poef weer gevonden via een oproepje op een haak groep. Ik had hem toen opgeslagen dacht ik maar kon hem niet meer vinden. Inmiddels heb ik de wol gekocht "ook de tweed van zeeman" en wil graag mijn poef omhaken met dit patroon. Ik heb een vraagje hoe krijg je die steken er zo mooi bovenop en dan bedoel ik het kruis en de rijen bovenop? Ik hoor het graag Vr. Gr Ettie Spoelstra

    BeantwoordenVerwijderen